5 گام مهندسان خبره برای خرید اینورتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، میخواهید یک اینورتر برای کنترل دور یک موتور صنعتی خریداری کنید، اما با انواع و اقسام برندها در بازار مواجه می‌شوید که هر کدام دارای امکانات بعضا متفاوت و یا مشابه هستند.

قیمت‌ها در بعضی برندها تفاوت زیادی باهم دارند و شما مردد می‌شوید که بر چه اساسی درایو موردنظر خود را انتخاب کنید. گاهی اوقات آنقدر تعداد مشخصه‌های قابل انتخاب زیاد می‌‌شود که شما را دچار سردرگمی می‌کند و در این مواقع امکان تصمیم اشتباه در خرید افزایش می‌یابد.

برای رهایی از انتخاب‌های متعدد، یا از خرید منصرف می‌شوید و آن را به بعد موکول میکنید و یا به احتمال زیاد با اولین پیشنهاد فروشنده موافقت کرده و خرید را انجام می‌دهید. فارغ از اینکه آیا بهترین انتخاب را انجام داده اید یا خیر، و حتما بعد از خرید هم از انتخاب خودتان با هزار دلیل (که گاهی اوقات دلایل محکمی نیست) دفاع میکنید و سعی میکنید تایید دیگران را هم جلب کنید.

اگر قبلا در چنین شرایطی بوده‌اید و یا اکنون نیاز به خرید اینورتر دارید، حتما تا پایان این مقاله را بخوانید تا معیارهای مناسب و دقیق برای انتخاب خود داشته باشید.

گام اول- بر اساس نوع کاربری از نظر قدرت:

خوب میدانید که موتورهای الکتریکی برای کاربردهای بسیار متنوع استفاده می‌شوند که تعدادی از این موارد به صورت زیر فهرست شده‌اند :

  • انتقال مواد از طریق کانوایرها (عموماً مواد جامد)
  • فن‌های دمنده یا مکنده (گازهای مختلف)
  • پمپ‌های مواد سیال (مایعات)
  • آسانسورها
  • جرثقیل‌ها
  • فیدرها (جمع کننده یا رها کننده با کنترل کشش)
  • اسپیندل‌ها
  • پرس‌های ضربه‌ای

چنانچه کاربرد موتور الکتریکی به‌گونه‌ای باشد که مدام دچار شوک مکانیکی گردد، این موضوع باعث می‌شود موتور شوک‌های جریانی متعدد و پشت سر هم را تجربه کند.

اگر موتور به اینورتر وصل باشد، قطعاً این شوک‌های جریانی به آن و درنتیجه به قطعات نیمه‌هادی خروجی (IGBT) اینورتر منتقل خواهد شد.

عموماً برای تحمل این جریانات هجومی بایستی از IGBT های مقاوم‌تر و با مشخصات الکترونیکی قوی‌تر استفاده شود. (ذکر جزئیات و مشخصات الکترونیکی خارج از حوصله این مطلب است و حذف‌شده‌اند.)

بدین منظور اینورترها در بازار به دو نوع سنگین کار و سبک‌کار معروف شده‌اند.

کاربردهایی همچون فن‌ها، پمپ‌ها و کانوایرهای دارای وزن بار ثابت از نمونه‌های سبک‌کار (شوک‌های جریانی کم) و کاربردهایی همچون جرثقیل‌ها (موتور آویز) و پرس‌های ضربه‌ای از نمونه سنگین کار به‌حساب می‌آیند، البته قاعده کلی که باید دقت شود همان وجود شوک‌های مکانیکی/جریانی به موتور است که نشان‌دهنده کار سنگین یا سبک موتور می‌باشد.

گاهی ممکن است یک فن در جریان سیالی متلاطم قرار گیرد که شوک‌های مکانیکی به موتور وارد کند که در این موقعیت باید از اینورتر سنگین‌کار استفاده کرد.

دقت داشته باشید شما می‌توانید از یک اینورتر سنگین‌کار برای راه‌اندازی یک موتور با کاربرد سبک استفاده کنید، اما در صورت استفاده از اینورترهای سبک‌کار در یک فرآیند با شوک جریان/ مکانیکی سنگین انتظار زیادی از عملکرد طولانی‌مدت نمی‌توانید داشته باشید و هرلحظه ممکن است یک شوک جریانی باعث صدمه دیدن IGBT اینورتر و صدمات گاهاً جبران ناپذیر دیگر شود.

اگر تا به اینجای کار به این نتیجه رسیده‌اید که کار شما سبک است و بروید یک اینورتر سبک‌کار بخرید، باید بگویم:” صبر کنید.” حتماً تا انتهای متن را بخوانید. عوامل دیگری هم هستند که گاهاً مجبور می‌شوید حتی باوجود کارکرد یکنواخت و بدون شوک‌های جریانی از اینورترهای سنگین‌کار استفاده کنید. البته کمی صبور باشید و تا انتها ادامه دهید، قول می‌دهم پشیمان نخواهید شد.

گام دوم – بر اساس نوع کاربری از نظر دقت و امکانات :

تصور کنید می‌خواهید یک رول پلاستیک را در انتهای یک خط تولید پیوسته پلاستیک جمع کنید. (یا یک قرقره کابل را در انتهای خط تولید پیوسته کابل بپیچید.) کنترل دور موتور در این کاربرد می‌تواند چالش برانگیز باشد. اندکی کاهش یا افزایش دور می‌تواند بر میزان محکم یا شل پیچیده شدن رول و در نتیجه بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

شما نیاز دارید، یک فرایند کاملا یکنواخت و ثابت را تجربه کنید که در این مثال کنترل دقیق میزان کشش است. ساده‌ترین روش برای این کاربردها استفاده از کنترل گشتاور بجای کنترل سرعت موتور است. البته همه اینورترهای موجود در بازار این قابلیت را ندارند.

مثال دیگر، فرض کنید می‌خواهید تعدادی موتور را با سرعت‌های کاملا یکسان (سنکرون) به حرکت درآورید یا می‌خواهید تعدادی اینورتر را با یک شبکه صنعتی( مثل CAN، پروفیباس، RS485 و …)تحت کنترل درآورید.

در مثال‌‌های ذکر شده تمرکز بر دقت، کارایی و امکانات است (البته ممکن است فرایندی هم دارای مولفه‌های دقت و کارایی باشد و هم دارای مولفه‌های شامل سبک/سنگین‌کار )

تقریبا از اینجا به بعد حس می‌کنید فرایند انتخاب در حال پیچیده شدن است. دقت، قدرت و احتمالا موارد دیگر، ولی نگران نباشید همچنان به مطالعه ادامه دهید. فقط 5 دقیقه دیگر به نتیجه مطلوب می‌رسید.

خب حالا چکار کنیم !

دو پیشنهاد:

 اول : بروید با امکانات کامل همه درایوهای موجود اشنا شوید و بعد تصمیم بگیرید (احتمالا دقت و حوصله آن را نداشته باشید) شاید بهتر باشد مقاله با عنوان ….(در حال ویرایش) را بخوانید.

دوم : از یک مشاور متخصص و مجرب کمک بگیرید. فرایند مورد نظر خود را با جزئیات کامل بیان کنید و به پیشنهاد او فکر کنید.

کافیست یک کلیک کرده و 30 ثانیه وقت گرانبهای خود را به من بدهید .


میخواهم مشورت بگیرم

گام سوم – براساس طول عمر :

طول عمر درایو هم مانند طول عمر انسان به عوامل مختلفی بستگی دارد، همان‌طور که ژنتیک بر  طول عمر انسان اثر می‌گذارد، استراتژی شرکت سازنده هم بر طول عمر درایو تأثیر گذار است.

همان‌طور که غذای سالم و شرایط کاری (آرام یا پراسترس و پرفشار) و محیط زندگی (خوش آب‌وهوا یا با آلودگی زیاد) می‌تواند عمر انسان را تحت تأثیر قرار دهد، شرایط کاری مناسب (محیط کاری با دمای مناسب و عاری از آلودگی‌هایی نظیر گردوغبار، رطوبت، روغن، اسید و …) هم می‌تواند عمر درایو را بیشتر کند.

همان‌طور که چکاب و آزمایش‌های منظم و کنترلی برای افراد میان‌سال به بالا می‌تواند بر پیشگیری از بیماری و کاهش عمر مؤثر باشد، اقداماتی همچون رعایت اصول نگهداری درایو هم می‌تواند عمر اینورتر را دوچندان کند.


دانلود چک لیست نگهداری اینورتر

همان‌طور که اشاره شد غیر از نام برند و شرکت سازنده عواملی وجود دارند که می‌تواند باعث افزایش طول عمر درایو شوند. توضیحات بیشتر را می‌توانید از طریق دانلود چک‌لیست نگهداری درایو دریافت کنید .

اما زمانی که می‌خواهیم یک درایو جدید خریداری کنیم، تنها مورد مربوط به عمر درایو به انتخاب برند خاص منتهی می‌شود.

به‌طور کلی برندهای اروپایی و ژاپنی کیفیت بالاتری ازنظر طراحی و قطعات مورداستفاده دارند و البته از قیمت بالاتری هم برخورداد هستند. انتخاب برند بستگی به نوع نگرش شما و محاسبه هزینه توقف دستگاهی دارد که درایو در آن نصب می‌گردد.

ممکن است شما ازجمله افرادی باشید که وقتی یک وسیله را خریداری می‌کنید، در نگهداری و مراقبت از ان کوشا بوده و تجربه استفاده از وسایل را به مدت طولانی دارید- به شما تبریک میگویم.

اگر چنین شخصیتی دارید و پول آن را هم دارید، از یک برند معروف و معتبر اروپایی/امریکایی/ژاپنی خریدتان را انجام دهید و اگر به چنین نتیجه‌ای رسیدید که یک برند گران بخرید حتماً در بازار و از فروشندگان معتبر و مطمئن تحقیقات لازم را انجام دهید.

هنوز هم کسانی هستند که اجناس مشابه و فیک را با قیمتی نه‌چندان پایین‌تر از قیمت اصلی می‌فروشند.

تنها راه تشخیص هم پرسیدن از چندین فروشنده (در خصوص اصل یا فیک بودن درایو موردنظر در بازار) و هم خرید از فروشندگان معتبر و اصیل است.

اگرهم سرمایه کافی برای خرید برندهای معروف را ندارید ولی شرایط کاری مورداستفاده شما، شرایط سختی نیست (ابتدای مقاله را برای آشنایی بیشتر بخوانید)- به شما هم تبریک میگویم – می‌توانید با در نظر گرفتن شرایطی که در فایل چک‌لیست نگهداری اینورتر عنوان شد از عملکرد مناسب و طولانی‌مدت درایو لذت ببرید، فارغ از اینکه از چه برندی استفاده می‌کنید.

اگر از دسته افرادی هستید که ریسک‌پذیر بوده و از طرفی فعالیت موردنظر خود (به دلیل شرایط بازار) یک فعالیت طولانی‌مدت (بیش از 6 سال) نیست -به شما هم تبریک می‌گویم- برندهای ارزان‌قیمت برای شما ساخته‌شده‌اند و البته به نظر من هیچ‌وقت ارزان‌ترین را نخرید، به‌احتمال زیاد ضرر می‌کنید.

در حال حاضر برندهای مختلفی با انواع و اقسام اسامی (به تعداد راه‌های رسیدن به خدا) وجود دارند که به فروش می‌رسند. اینکه بدانید بین این برندهای معمولاً کمتر آشنا، کدام‌یک را انتخاب کنید حتماً به خواندن ادامه دهید چون به نقاط حساس و خوبی می‌رسید.

گام چهارم – بر اساس ضمانت و خدمات پس از فروش :

شاید اولین چیزی که با خواندن تیتر فوق به ذهن شما برسد این است :

در ایران که ضمانت معنا ندارد، خدمات پس از فروش هم که درواقع یک کیسه دوخته‌شده برای جیب ماست.

متأسفانه این موضوع در خیلی از موارد وجود دارد اما در بازار رقابتی همیشه مجموعه‌هایی پیشرو (شاید هم دیوانه) هستند که هم ضمانت می‌دهند و هم خدمات واقعی پس از فروش دارند.

با گسترش اینترنت و انتقال سریع اطلاعات، مشتریان خیلی سریع این مجموعه‌ها را پیدا می‌کنند. کافی است جستجوگر باشید. به‌هرحال همیشه در بازار، هستند افرادی که خدمات باکیفیت‌تر از بقیه می‌دهند. موارد زیادی مشاهده می‌شود که به دلیل تحریم، بسیاری از شرکت‌های معروف هم از خدمات‌دهی خوبی در زمان خرابی درایو برخوردار نیستند. به همین خاطر چون ما در این شرایط زندگی و کار می‌کنیم، یکی از گزینه‌های انتخاب ما باید قابل تعمیر بودن و در دسترس بودن قطعات موردنیاز جهت تعمیر باشد.

برای راحتی دو توصیه اساسی دارم:

1. از برندهای جدید که تازه‌وارد بازار شده‌اند و یا سابقه زیاد (حداقل 5 سال) در بازار ندارند و گاهی اوقات به شکل محلی بفروش می‌رسند استفاده نکنید. چون علیرغم قیمت پایین، احتمال زیان دیدن شما به دلایل اشاره‌شده فوق زیاد است.

2. معمولاً شما می‌توانید یک برند خاص را از فروشندگان متعدد خرید کنید. پیشنهاد من این است که تأمین کننده‌ای را انتخاب کنید که اولاً امکان خدمات مشاوره/راه‌اندازی/تعمیر داشته باشد ثانیاً به محل استفاده درایو نزدیک باشد. چون در زمان بروز خرابی و کاهش زمان توقف نزدیک بودن به محل شما اهمیت زیادی دارد.

گام پنجم – اعتبار، اعتبار، اعتبار:

معمولاً تعداد کمی از افراد تا اینجای متن را می‌خوانند. نکته میانبر و مهم که شما از آن آگاه می‌شوید در این گام است. همان‌طور که مشاهده شد عوامل زیادی در انتخاب یک اینورتر تأثیرگذار هستند. با دانستن نکات فوق درواقع شما از خواسته خود و پارامترهای مهم که باید از تأمین کننده تقاضا کنید، مطلع شدید. به‌طور قطع اگر خریدار بداند چه امکاناتی نیاز دارد فروشنده را هم پاسخگو می‌کند.

باوجود همه امکانات اشاره‌شده فوق، بازهم تردید دارید که از کدام برند و با چه هزینه‌ای این خرید را انجام دهید. علی‌الخصوص اگر قصد خرید یک درایو توان بالا با قیمت زیاد را داشته باشید. نکته اصلی که شاید به‌صورت فطری خود شما هم به این نتیجه رسیده باشید این است: فروشنده نهایی

فروشنده‌ای که متعهد و صادق باشد، بقول قدیمی‌ها ((کاسب)) باشد. افراد معتبر و خوش‌نام دارای سرمایه اجتماعی عظیمی هستند که حاضر نیستند به خاطر یک سود موقت آن سرمایه عظیم را از بین ببرند. شاید در ذهن خود بگویید، فلانی این را که خودمان می‌دانستیم. بله همه نکات اصلی که تصور می‌کردم اهمیت دارند بیان کردم ولی اگر این نکته پایانی را نمی‌گفتم، دوست خوبی برای شما نبودم.

گر حسش را دارید می‌توانید عبارت people buy from people را جستجو کنید. بله، مردم از مردم خرید می‌کنند، نام کتابی است از خانم بت استنلی.

هنوز هم باوجود شرکت‌های معروف و معتبر، مردم ترجیح می‌دهند با یک انسان طرف باشند، نه یک موسسه یا شرکت. البته اگر سوالی در این خصوص دارید یا دنبال توضیحات بیشتری می‌گردید همان کتاب را بخوانید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دپارتمان استخدام

فقط کافیست انگیزه و تلاش لازم برای حرکت کردن را داشته باشی و اندکی هم در زمینه ای که می خواهی در آن شروع به فعالیت کنی اطلاعات داشته باشی .همین کافیست تا بتوانی در اینجا رشد کنی و مهارت های لازم برای رسیدن به اهدافت را بدست بیاوری.